Articol oferit de Sebastian Boancă – Copywriter
Ai un restaurant, un bar, o pizzerie, o cafenea, o cofetărie, un pub, un bistro, o patiserie, o simigerie sau o altă locație care activează în horeca. Muncești cu pasiune și ești prezent în online, deoarece ai auzit că e “de viitor”.
Toată treaba asta cu promovarea e nouă pentru tine, creezi postări și video-uri deoarece ai auzit că “așa se face”, daaar.. clienții nu prea vin.
Ori ai TRAFIC MARE pe site și pe social media, oamenii dau like și share în draci la conținutul pe care îl faci, dar conversiile numa’ nu se întâmplă!
Cititorii rămân cititori, în loc să se transforme și în clienți o parte din ei, iar tu stai confuz și te întrebi: “Dar care o fi buba, frate? Atâta trafic, dar nada vânzări? Nu are sens!”
Sau poate te-ai concentrat pe business și ai lăsat un coleg junior să se ocupe de promovare când avea și el timp liber, însă nu prea vinzi din online.
Indiferent care e situația în care te afli, mai jos îți voi oferi mai multă claritate, care te va ajuta să înțelegi cum și de ce un copywriter bun te poate ajuta să-ți mărești vânzările..
..cu un efort minim din partea ta. Sau chiar zero uneori.
Bine, copywriterul nu face magii și nici nu face din rahat bici, dar te poate ajuta mult.
Sună bune? Dacă da, citește în continuare. 🙂
“Copywriting” NU e “copyright”, deși sună aproape la fel. 😉
Informația comunicată oricum NU produce rezultate pozitive constant, deoarece contează CUM zici ceea ce spui.
Același lucru exprimat în diverse moduri poate face diferența dintre eșec și succes, interes sau ignore, vânzare sau pierdere.
COPYWRITING-UL e una din cele mai puternice unelte din marketing, folosită cu succes de mai bine de 200 de ani, de către branduri mari, medii și mici din toată lumea.
Scopul principal al copywriting-ului e să transforme simpli cititori sau observatori ÎN CLIENȚI.
Indiferent dacă vinzi produse sau servicii, E NEVOIE SĂ VINZI, compadre! 😉 Iar copywriting-ul transformă informațiile plictisitoare, prea tehnice sau greu de înțeles, în texte clare, care mențin interesul audienței tale.
Astfel te diferențiezi de competiție sau concurezi cu aceasta de la egal la egal.
Dacă ești perceput ca lider poți vinde cu prețuri mai mari și să ai venituri constante, poți lucra cu o clientelă mai selectă și să-ți atingi obiectivele profesionale mai repede.
Sau “mai repidi”, cum zice gena mea de 0.001% moldovean miștocar.
Un copywriter nu doar scrie cuvinte frumoase, ci creează texte convingătoare, creative și originale, care atrag atenția cititorilor (chiar și celor care aud de tine prima dată). Îi captivează și îi convinge să ia o acțiune specifică.
EXEMPLE de acțiuni: Să deguste un produs nou, să lase un review pozitiv pe google, să participe la un giveaway, să beneficieze de un card de fidelitate, să te recomande, etc..
De asemenea, un copywriter poate uneori reduce nevoia de personal în departamentele de vânzări & marketing, iar în cazul companiilor mici, le poate înlocui definitiv sau temporar.
Asta se întâmplă deoarece textele potrivite publicate în locul și momentul potrivit, pot mări vânzările unui brand, fără a avea nevoie mereu de cineva sau de mulți oameni “in the house”.
Te ajută să-ți vezi compania din exterior și să observi aspecte pe care nu le percepeai singur pentru că erai prea implicat, prea “aproape” de business.
Un copywriter eficient POATE VEDEA ce nu e clar, ce nu comunici deloc și dacă informațiile pe care le expui te ajută să îți atingi obiectivele.
Avantajul pe care mi-l oferă profesia mea e că știu ce informații să extrag pentru a-i face pe cititori curioși și dornici să afle mai multe.
Prin research extern și intern aflu acele triggere (frici + dorințe) care îi determină pe clienții din horeca să ia decizii și să cumpere.
Un copywriter bun dezactivează obiecțiile prospecților înainte ca acestea să apară și astfel îi face pe oameni să aibă suficientă încredere pentru a testa produsul sau serviciul pe care îl oferi.
E nevoie totuși ca textele să fie plasate în mediul în care oamenii cu care vrei să lucrezi petrec timp și pot vedea mesajul tău cu ușurință.
Search Engine Optimization, alintat “SEO”, te ajută să fii găsit ușor pe Google.
Oamenii când caută ceva pe net scriu cuvinte cheie, cum ar fi: “Restaurant Timisoara”, “Cofetarie Bucuresti”, “Pizzerie Cluj”, etc..
Brandurile care folosesc acele cuvinte cheie eficient pe site-urile lor, apar pe prima pagină a căutărilor, în ochii oamenilor interesați de ceea ce oferi.
De asemenea, descrierile de sub site-uri sunt create de obicei de către un copywriter, care din câteva mișcări scurte de jiu jitsu scris, te face să dai click pe pagină pentru că a zis ceva care te-a atras și te-a făcut să crezi că pe site te va aștepta un lucru pozitiv pe care îl cauți.
Ideal ar fi ca brandul tău să aibă o comunitate activă care îl susține deoarece rezonează cu valorile sale și îi place ceea ce faceți.
Astfel vinzi mai ușor, te bucuri mai mult de munca ta, iar vizibilitatea de care ai parte se mărește cu efort și costuri mai mici. Cool, ha? 😉
Dar ce zici când îți spun că poți să ceri constant feedback comunității tale și astfel să-ți îmbunătățești produsele sau serviciile bazat pe sugestii reale + relevante, de la oameni reali care le folosesc?
Sau le poți cunoaște cele mai mari nevoi și astfel să știi foarte bine, cu punct și virgulă, CE să le oferi, CUM să prezinți acele lucruri în scris și CE design “să îmbrace” cuvintele.
Putem lua exemplu de la Cappuccino Story. 😉
Feedback-ul de la o comunitate susținătoare e ca o mină de diamante, care te poate ajuta să creezi un business sustenabil, cu un cashflow constant.
Afacerile de succes cunosc foarte bine nevoile pe care le au clienții lor și modul în care acestora le place să le fie livrate serviciile ori produsele.
Nu-i așa că-i mai ușor să te deschizi și să-i acorzi atenție cuiva care îți dă vibe-ul de “He/she gets me”?
Și când audiența ta va vedea ca îți pasă și NU vrei mereu ceva de la ei, când o să vinzi, va ciuli urechile larg și îți va oferi reciprocitate, adică te va asculta CU ATENȚIE.
Și crezi că oamenii se vor mai întoarce la brandul care le vinde agresiv? La brandul pentru care ei sunt doar o altă cifră, doar alte zerouri în cont și nu ființe umane?
NOPE. Vor acorda atenție brandului tău, care îi tratează ca pe niște oameni, deoarece asta și sunt înainte să fie clienți, colaboratori, etc..
Și tu, înainte să fii om de business ești OM, corect? 🙂
Mă refer aici la postări, descrieri pentru produse/podcast-uri/videouri, stories, email-uri, newslettere, scrisori/pagini web de vânzare, reclame sau prezentări ppt;
Le poți încărca pe site pentru a-ți mări notorietatea și a atrage clienți noi + prospecți interesați de serviciile sau produsele pe care le oferi.. mai ales dacă vinzi ceva scump/mai scump decât concurența sau complex;
E util ca acestea să fie bazate pe nevoile (și/sau temerile) audienței tale, pentru a-i ajuta pe cei care te urmăresc să aibă mai multă încredere în brandul tău;
Un copywriter face ca produsele digitale pe care le-ai conceput să lucreze din greu pentru tine, cum e și firesc, de altfel. 😉
Doar n-ai creat produse ca să lenevească și să se transforme într-un fel de bibelouri moderne pe care se pune praf virtual. Sau dacă asta e intenția ta, excuse moi!
Ea se autosabota și ceva din interiorul ei o împiedica să lucreze periodic la curs și muncea doar când avea motivație. Dacă vrei ca un copywriter să-și facă bine treaba, oferă-i timp, consecvență și informațiile de care are nevoie;
# NU poate face ca textele să funcționeze la randament maxim dacă acestea nu au un design vizual atractiv și curat, atât pe site, cât și pe social media, în imagini/clipuri
Un client și-a făcut el design-ul pe site și cu toate că textul meu era eficient și i-am livrat 3 versiuni diferite ale aceleiași pagini de vânzare, n-a avut succes.
Site-ul arăta ca un blog din 2007/2010. Afișa multe cuvine fără elemente care să elibereze/reducă din tensiunea vizuală. De aceea era cam greu de citit/urmărit;
# NU poate să-și facă treaba bine dacă tu vrei să-i spui cum să scrie și ții morțiș să schimbe unele aspecte, chiar dacă doar simți să faci asta și nu știi ce strategie are el în spate.
S-o punem așa: tu nu știi copywriting și din cauza asta experiența ta e foarte limitată comparativ cu cineva care doar cu asta se ocupă și testează constant. Corect?
Vino cu sugestii, iar dacă sunt acestea argumentate și susțin scopul principal al strategiei/ale textelor, pot fi implementate;
# NU poate să scrie multe texte foarte eficiente PÂNĂ IERI.
Crearea celor mai bune texte durează minim 1-2 zile, deoarece le las neterminate o perioadă, iar astfel subconștientul meu îmi dă idei foarte bune când nu lucrez la ele.
Dacă sunt presat prea mult de timp, nu pot livra aceeași calitate, cu toate că am învățat să lucrez și repede;
# NU e plătit cât un angajat care primește minim pe economie.
Nu pe termen lung cel puțin. O (fostă) clientă din trecut mi-a zis că i-am cerut mult pentru o pagină de vânzare și a început să compare munca mea cu salariul minim din România. O să fiu sincer: ardeleanul din mine s-a enervat când a auzit asta.
Un copywriter nu poate lucra la fel de mult ca un angajat normal, nu mereu, deoarece e o profesie foarte solicitantă. Un angajat cunoaște psihologia cumpărătorilor și ce să te întrebe ca să scrie texte atractive?
Dacă nu vrei să plătești un copywriter sau nu ești pregătit să faci asta încă, îți sugerez să înveți tu singur să-ți creezi texte atractive. 🙂
Așa nu te vei întreba constant stresat “Oare merită/livrează de banii ăia?” și vei știi mai bine ce să ceri când vei vrea să apelezi la un copywriter în viitor.
#1 Te ajută să ECONOMISEȘTI TIMP ȘI ENERGIE, fără a fi nevoie să găsești cuvintele potrivite.. mai ales când vrei timp pentru a face lucrurile la care ești bun;
#2 Îl plătești o singură dată, dar textele create de el pot genera bani de mai multe ori.
În funcție de ceea ce vinzi, de notorietatea brandului tău și de vizibilitatea pe care o are, îți poți scoate investiția și să faci un profit frumușel sau mult peste așteptări.
N-o să-mi laud totuși prea mult pomul pentru că n-o să vină oamenii la el cu sacul. Ha, ha!
#3 Un copywriter E CONSECVENT, adică poate livra constant aceeași calitate (sau una tot mai ridicată), la termenul agreat, iar o persoană fără experiență, de cele mai multe ori, nu poate reuși asta;
#4 Un copywriter poate vedea repede CE ERORI FACI în comunicarea scrisă în funcție de obiectivul pe care îl ai și le poate corecta;
#5 Un copywriter POATE SUMARIZA în puține cuvinte IDEI COMPLEXE, folosind un limbaj simplu, fără să piardă mult timp.
Dacă vrei să-ți verific textele existente sau să concep unele noi de la 0, dă click AICI pentru a afla care e POVESTEA MEA, de ce fac ceea ce fac și CUM te pot sprijini.